15. september 2017 at 10:14

FERDA: Økonomidirektør

Slagkraftige eiere har omgjort Sørlandets Caravansenter til den nye kjeden Ferda AS. Nå skal det ansettes økonomidirektør.

Konsernsjef Bengt Heggertveit melder om en hektisk høst. Avdelingene omprofilerer seg og det planlegges for innføring av nye administrative systemer. Samtidig forberedes ekspansjon av bobil- og campingvogn-kjeden. Og navnet Ferda? Det er knyttet til ordet ferd, altså reise, et ord med røtter tilbake til norrøn tid.

Bengt Heggertveit kommer fra Adolfsen-gruppen, hovedeieren i det nye selskapet. Adolfsen-gruppen er en tung investor, kjent for å få nye virksomheter til å modnes og stabiliseres. Heggertveit har vært med på å bygge kjeder før, og har også fartstid fra bobil- og campingvognbransjen. Nå er det Ferdas tur. Kjedemedlemmene dekker store deler av landet, og flere interessenter har meldt seg. Ambisjonen på sikt er å bli en stor nordisk aktør.

Stor driverglede

– Kjeden består av selvstendige enheter, der entusiasmen og drivergleden er stor. Den energien tar vi med oss inn i Ferda-konseptet. Og vi legger til en del, selvsagt, som profesjonelt støtteapparat, godt humør, takhøyde og lojalitet til kundene, sier han og fortsetter:

– Vi vil gjøre det enklere for kunden, og vi vil gi oss selv og bransjen et skikkelig kvalitetsløft. Kunder skal bli mottatt som husets kunde, uansett hvor i landet de stikker innom. De skal møtes med samme gode service, kompetanse og velvilje overalt. Dette får vi til, ikke minst fordi markedet vokser godt. Det har med endrede reisevaner å gjøre. Folk har fått sans for ferie på landeveien, gjerne i eget hjemland. Det henger nok delvis sammen med uro i andre deler av verden.

Spennende reise

Den nye økonomidirektøren får være med på en spennende reise, nesten fra begynnelsen av. I alle fall om vi skal tro konsernsjefen, som også blir direktørens nærmeste overordnede. – Her er det plass til en «bygger», en som vil være med å skape noe nytt og som tør å satse sammen med andre, forklarer han.

Det innebærer ikke bare utpreget samarbeidsvilje, forstår vi, men også evne til å bygge et moderne administrasjonsapparat. Ambisjonen er å få på plass et pålitelig, effektivt og tidsmessig rammeverk for alle ledd og alle ansatte i kjeden.

– Det krever erfaring og innsikt i styringsverktøy og logistikk, men også en støttende holdning til medarbeidere og organisasjon. Vi søker med andre ord etter kandidater som gleder seg når andre lykkes, sier Heggertveit.

Kombinasjon av talenter

Til stillingen hører det økonomiansvar, rapportering og oppfølging. Det er også lagt personalansvar til den, samt tett dialog med resten av konsernledelsen. Konsernsjefen medgir at ikke alle kandidater kan forventes å stille med kompetanse innen samtlige tillagte funksjoner, men det er heller ikke et ufravikelig krav. Likevel understreker han betydningen av IT-kunnskap og kompetanse innen finans og økonomi – også dersom tjenester blir out-sourcet.

– Vi vil vi se på kombinasjonen av egenskaper og erfaringer hos søkerne.. Og apropos erfaring: såpass smalt og spesialisert er bobiler og campingvogner at vi forventer langt flere kandidater utenfra enn innenfra bransjen, utdyper Heggertveit.

– Når det kommer til stykket, er det profesjonelle optimister og pådrivere vi er ute etter, sier han. – Folk som ser detaljer så vel som det store bildet, som har lyst til å være med på velfundert vekst … og som bidrar med god struktur, talent, humør og arbeidsglede.

 

Ferda AS (tidligere Sørlandets Caravansenter) har vært forhandler av bobiler og campingvogner i mer enn 30 år. I fjor høst overtok vi Bobilnords tre avdelinger i Fauske, Bjerkvik og Nordkjosbotn, og i våres tok vi over Skorpen og Myren Bil. Rett før sommeren fikk vi med oss Hjulet Caravansenter på laget som den åttende lokasjonen vår. Til sammen utgjør vi nå landets ledende forhandler av bobiler og campingvogner, og vi planlegger å bli Nordens ledende leverandør.

Økonomidirektør

Vi ønsker at du tar ansvar for å etablere og konstant videreutvikle en moderne økonomi- og logistikkstyring i et raskt voksende konsern. Du må ha være en «bygger» som vil sikre at driften hele tiden har en profesjonell tilbyder av økonomi- og styringstjenester, logistikk og IKT-tjenester slik at de kan fokusere på å levere produkter og tjenester av topp kvalitet.

Dine sentrale arbeidsoppgaver blir:

  • Ansvar for økonomi, finans, logistikk og IT
  • Overordnet ansvar for rapportering og oppfølging av relevante KPI,er
  • Gjennomføre analyser og lage prognoser, være en støttespiller til salgsledelsen
  • Løpende rapportering og oppfølging
  • Strategiutvikling og planlegging
  • Prosjektledelse knyttet til outsourcing og endringsprosjekter, herunder samling av selskaper i konsern
  • Utarbeidelse av årsoppgjør
  • Kontaktledd mot revisor
  • Kvalitetssikring av drift, system og produksjon
  • Personalansvar
  • Stillingen inngår i konsernledelsen og rapporterer til konsernsjef

Kunnskap og erfaring vi ønsker oss:

  • Høyere økonomisk utdannelse, gjerne master eller siviløkonom
  • Minimum 8 til10 års erfaring fra økonomi og finans
  • Variert ledererfaring
  • Prosjektledererfaring fra endringsprosesser/outsourcing
  • Solid systemkompetanse
  • Erfaring fra varehandel, gjerne konsernnivå, er en fordel
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
  • Relevant IT kompetanse i forhold til fag og stilling

Egenskaper vi gjerne ser du har:

  • Gode lederegenskaper
  • Analytisk og strukturert
  • Strategiske evner
  • Proaktiv og engasjert
  • Trygg og tydelig
  • God på kommunikasjon
  • Mål- og resultatorientert

Hva vi kan tilby deg:

  • Konkurransedyktig lønn og betingelser
  • Et markedsledende konsern i sitt segment
  • Eiere som kan, og vil bygge forretning og markedsposisjon
  • En synlig posisjon i en servicepreget organisasjon
  • Dyktige og engasjerte kolleger
  • Kontorsted er Grimstad

Vil du vite mer om stillingen er du hjertelig velkommen til å ta en prat med Bjørn Åstveit, telefon 951 20 526, eller Erling Danielsen, telefon 907 47 474, begge hos Hodejeger Åstveit AS.

Du er sikret konfidensiell behandling, om ønskelig også overfor vår oppdragsgiver.

Søknad med CV registrerer du ved å klikke her innen fredag 6. oktober 2017, eller send søknad med CV til nyjobb@hodejeger-aastveit.no